topmenu

Begeleiden bij scheiden

‘‘Jelte van 6 jaar voelt zich weken nadat papa is vertrokken erg ziek. Mama maakt zich ongerust. Jelte voelt zich ellendig en vraagt of papa ook wil komen. Moeder belt papa op. Toen papa kwam moesten beide ouders van Jelte op de rand van het bed zitten en zijn hand vasthouden. Ze mochten dit niet doen zoals zij wilden, maar hij organiseerde het zo dat hun armen elkaar kruiste en elkaar aanraakte. Hij probeerde op deze manier zijn ouders weer bij elkaar te krijgen.’’

 

Begeleiden bij scheiden

In Nederland krijgen maar liefst 70.000 kinderen per jaar te horen dat hun ouders gaan scheiden. Dit komt voort uit het feit dat 1 op de 3 relaties eindigt in een echtscheiding. Op het moment dat een kind te horen krijgt dat zijn of haar ouders gaan scheiden, komt dit als een flinke klap en voelen kinderen zich vaak over een aantal zaken onzeker. Het kind kan zich bijvoorbeeld afvragen of beide ouders nog wel van hem houden, wat zijn vriendjes of vriendinnetjes ervan zullen denken en waar hij zal gaan wonen. Vaak gaat dit gepaard met fantasieën over het herenigen van hun ouders. Deze fantasieën kunnen heel lang duren en indien het kind hier niet in slaagt kan er een lager gevoel van eigenwaarde ontstaan. Tevens proberen ouders vaak het kind aan hun kant te krijgen, ook al zeggen zij dat dit niet zo is. Kinderen voelen echter loyaliteit en liefde voor beide ouders. Dit veroorzaakt veel stress bij kinderen, omdat zij het gevoel hebben te moeten kiezen.

Hoe kinderen op een echtscheiding van hun ouders reageren is onvoorspelbaar. Het is echter zeker dat zij hierbij een goed ondersteund moeten worden.

 

Hoe ziet de training eruit?

Deze training biedt informatie en handvatten om kinderen te begeleiden op het moment dat hun ouders zullen scheiden. Door middel van deze training zal je het gedrag van het kind beter begrijpen en kun je hier gepast op reageren.

Tijdens deze training is er aandacht voor:

  • Systemische voorbeelden die laten zien hoe ingrijpend een scheiding kan zijn voor een kind.
  • De wijze waarop je een kind kunt begeleiden. Hierbij kijk je naar ervaringen uit de praktijk.
  • De emoties van kinderen en hoe je hiermee om kunt gaan.