Effectief communiceren kun je leren
Zo luisteren dat anderen met je willen praten
Communiceren doen we allemaal. Helaas is het niet altijd effectief. Iedereen heeft weleens ervaren dat iemand je helemaal verkeerd begrijpt, terwijl jij het gevoel had duidelijk te zijn geweest. Om dit soort situaties te voorkomen kun je deze training volgen.
Stoor jij je weleens aan iemands gedrag, maar weet je niet hoe je daar iets van kunt zeggen? Of merk je dat anderen zich storen aan jouw manier van communiceren? Gedurende deze training word je je bewust van je communicatievaardigheden en hoe je deze kunt verbeteren of aanpassen.
Deze training richt zich op facetten hoe iedereen onbewust gestuurd wordt in zijn of haar communicatie, gedrag en emoties. Er is aandacht voor effectief communiceren, actief luistertechnieken, empathisch luisteren en sensitief responsief reageren. Tijdens de training leer je gebruik te maken van de communicatie haltes en het gedragsraam voor actieve communicatie vanuit een win=win situatie.
Je krijgt concreet handvatten aangereikt om meer succesvol te zijn in communicatie, om voor je eigen behoeften op te komen en om conflicten te voorkomen! Dit ga je doen door met veel praktijkvoorbeelden en metaforen te werken.
Op deze manier word jij bewust gemaakt van de verschillende onbewuste processen die plaatsvinden tijdens een gesprek. Wat zijn jouw succesvolle en beperkende patronen en overtuigingen? Hoe kun je deze inzetten of veranderen om tot een succesvoller contact te komen?
Studiebelasting
Totaal 8 uur, doorloop tijd 1 tot 6 maanden
Bijeenkomsten
Intervisie
Online leeromgeving
Begeleiding en ondersteuning
Leerdoelen
Actief luisteren
Communiceren middels de Ik-boodschap
Kennis van gedragsraam
Inzicht in gesprekstechnieken
Empatisch luisteren
Kennis van het communicatiemodel en van de communicatie-haltes
Resultaat
Concrete handvatten zoals actief luisteren, ik-boodschap en het gedragsraam. Kennis over communicatie en diverse gesprekstechnieken. Inzicht in verschillende manieren van luisteren en communiceren zodat anderen met je willen praten."
Opbouw
Module 1: (Virtueel) klaslokaal
- Communicatiemodel
- Haltes van communicatie
Module 2: (Virtueel) klaslokaal
- Gesprekstechnieken
- Gedragsraam
- Empatisch luisteren
Module 3: Online leeromgeving
- Positieve benadering
- Het topje van de ijsberg
- Complimenten geven
Doelgroep en kwalificeren
Doelgroep
Iedereen die geïnteresseerd is in effectief communiceren. MBO 4 werk- en/of denkniveau.
Certificeringseisen
Module 1 en 2
- Aanwezigheid in (virtueel) klaslokaal + eindbespreking casus
Module 3
- Voldoende beoordeelde opdrachten in het portfolio. De vragen zijn gericht op het toepassen van het geleerde in de praktijk. Zodat de deelnemer de geleerde kennis kan toepassen in de praktijk.
Certificering
Na afronding van een module wordt een persoonsgebonden bewijs van afronding verstrekt (3 modules, 3 x bewijs van afronding). Bewijs van afronding van de modules zijn persoonsgebonden. Tevens wordt er een bewijs van deelname aan de training uitgereikt als aan de certificeringseisen is voldaan.
Kosten
Training open inschrijving KIKI Kennisinstituut in virtueel klaslokaal of live:
€ 150,00 per persoon (BTW vrijstelling, CRKBO registratie)
Agenda met inschrijf mogelijkheid
*factuur ontvang je per mail voor aanvang van de training.*training start bij minimaal 10 deelnemers
Wil je meer dan 12 abonnementen afnemen? Dan kunnen we een in-company abonnement op maat maken!