Van kinderbrein tot tienerbrein
Jade (pedagogisch professional) speelt op de BSO een potje memory met Fleur (6) en Brian (8). Jade houdt van spelletjes spelen en die liefde geeft ze door aan de kinderen op de BSO. Wanneer Jade tegen haar vader speelt, wint ze regelmatig. Speelt ze op de BSO spelletjes dan moet ze behoorlijk haar best doen om te winnen. Na deze training vertelde Jade: "Nu snap ik waarom de kinderen zo makkelijk winnen, ze hebben veel meer verbindingen dan ik in hun brein."
De kleuterfase is belangrijk, omdat dan de ‘rijping’ van het zenuwstelsel wordt voltooid, waardoor het fundament is gelegd. In deze fase staan kleuters meer en meer open voor de wereld om hen heen. Spelen is voor kleuters dé manier om de wereld te ontdekken, te begrijpen, zich te ontspannen en ervaringen te verwerken. Pedagogisch professionals doen er goed aan het spel te laten gebeuren, te observeren waar kinderen vastlopen, en het spel eventueel uit te leggen. Wanneer een kind ouder wordt, wordt het kind 'schoolrijp'. Dat betekent dat het kind voldoende bagage heeft om te leren lezen, schrijven en rekenen. De ‘hardware’ is gereed. Er kan nu worden begonnen met het schrijven en installeren van de ‘software’.
Met het rijpen van de hersenen van kinderen komen het socialisatieproces en de ontwikkeling van motorische vaardigheden opgang. Daarnaast doen zich bij het kind veranderingen in gedrag en aandacht voor. Allemaal mogelijk gemaakt door de plasticiteit van de hersenen, waarbij voorgeschreven ontwikkelingsprogramma’s worden geïntegreerd met persoonlijke ervaringen en zo het unieke en specifieke brein van iedere jeugdige vormen.
In de training 'Van kinderbrein tot tienerbrein' gaan we in op de ontwikkeling in het brein vanaf het vierde/vijfde tot en met het twaalfde levensjaar. Tijdens de training is er ook aandacht voor de volgende ontwikkelingsaspecten: taal, motoriek,leren en geheugen.
Studiebelasting
Totaal 3 uur
Bijeenkomsten
Intervisie
Online leeromgeving
Begeleiding en ondersteuning
Leerdoelen
Kennis van de verschillen tussen het kinderbrein en tienerbrein
Het pedagogisch handelen aanpassen aan het kind
De balans vinden tussen grenzen stellen en de nieuwsgierigheid van het kind de vrije hand te laten
Resultaat
Na deze training weet je hoe je grenzen stelt aan nieuwsgierig gedrag van kinderen zonder hen te beperken.
Opbouw
Module: (Virtueel) klaslokaal
Kinderbrein 4-12
- Theorie
- Koppeling naar de praktijk
- Casusbesprekingen
Online leeromgeving
Hand - out
- Bewijs van deelname
Doelgroep en kwalificeren
Doelgroep
De training is geschikt voor iedereen die betaald of vrijwillig werkt met kinderen en specifiek voor leerkrachten, pedagogisch werkers in de kinder- en gastouderopvang. MBO 3 werk- en denkniveau. Indien MBO 2 is werkervaring met kinderen vereist.
Certificeringseisen
Module 1
- Aanwezigheid in (virtueel) klaslokaal + eindbespreking casus
Bewijs van afronding
Na afronding van de training ontvang je van digitaal bewijs van deelname in je online leeromgeving.
Kosten
Training open inschrijving KIKI Kennisinstituut in virtueel klaslokaal of live:
€ 65,00 per persoon (BTW vrijstelling, CRKBO registratie)
Agenda met inschrijf mogelijkheid
*factuur ontvang je één week voor aanvang van de training.*training start bij minimaal 10 deelnemers.
Training in-company in het virtueel klaslokaal of live:
6 -11 deelnemers € 650,00 (BTW vrijstelling, CRKBO registratie) excl. reiskosten trainer
12 - 18 deelnemers € 750,00 (BTW vrijstelling, CRKBO registratie) excl. reiskosten trainer