topmenu

Kinderbrein 4 – 12

vraag offerte aanInschrijven

Kinderbrein 4 - 12

De eerste twee jaar ontwikkelt de rechterhersenhelft zich sneller dan het linker hersenhelft. De rechterkant zorgt ervoor dat we vooral zonder taal communiceren, non-verbaal. Enkele jaren na de geboorte gaat de linkerhersenhelft zich ontwikkelen en een inhaalslag maken. Dan wordt taal belangrijk en het belangrijkste middel om nieuwe dingen te leren.

De kleuterleeftijd is belangrijk omdat in deze fase de ‘rijping’ van ons zenuwstelsel wordt voltooid. Na deze kleuterperiode is het fundament gelegd. In deze fase gaan kleuters meer open staan voor de wereld om hen heen. Spelen is voor kleuters DE manier om de wereld te ontdekken, te begrijpen, te ontspannen en ervaringen te verwerken. Pedagogisch professionals doen er goed aan het spel te laten zijn, te observeren waar kinderen vastlopen en eventueel uit te leggen.  Wanneer een kind ouder wordt, dan wordt het kind 'Schoolrijp'. Dat betekent dat er voldoende bagage bij het kind aanwezig is om te kunnen leren lezen, schrijven en rekenen. De ‘hardware’ is gereed. We kunnen nu beginnen aan het schrijven en installeren van de ‘software’.

Voor een goede gebalanceerde ontwikkeling van kinderen is er naast allerlei activiteiten die zittend worden gedaan ook voldoende aandacht van de pedagogisch professionals nodig voor bewegen.  Kinderen in de bovenbouw willen vooral ontdekkend leren. De nieuwsgierigheid stelt kinderen in staat om van alles te kunnen ontdekken en zich daardoor vooruit te ontwikkelen. Pedagogisch professionals moeten kinderen deze ‘vrijheid’ gunnen. Begripvol en steeds opnieuw uitleggen is een effectieve manier van omgang met deze bovenbouw kinderen. Overal hekken omheen zetten en kinderen beschermen is niet de juiste omgang. Natuurlijk ben je als pedagogisch professional wel verantwoordelijk voor de veiligheid van de kinderen. In deze training aandacht voor balans aanbrengen. Door te kanaliseren en bij te sturen helpen de pedagogisch professionals kinderen nieuwsgierig te blijven en grenzen te leren.

Studiebelasting

Totaal 3 uur

Bijeenkomsten
Bijeenkomsten in (virtueel) klaslokaal
Min. 10 en max. 20 deelnemers
1 x 2,5 uur
Intervisie
Mogelijkheid groepsdiscussies via community in KIKI kennisinstituut online.
Online leeromgeving
Hand-out met theoretische verdieping
0,5 uur
Begeleiding en ondersteuning
Trainer is bereikbaar via online leeromgeving.
Casus bespreking en vragen tijdens bijeenkomsten.

Leerdoelen

Kennis over het kinderbrein

Het pedagogisch handelen aanpassen aan het kind

Balans vinden in grenzen stellen en het kind nieuwsgierig laten zijn

Resultaat

Na het volgen van deze training weet je de nieuwsgierigheid van kinderen er te laten zijn en hierbij grenzen te stellen"

Opbouw

Module: (Virtueel) klaslokaal

Kinderbrein 4-12

  • Theorie
  • Koppeling naar de praktijk
  • Casusbesprekingen

Online leeromgeving

Hand - out 

  • Bewijs van deelname

 

Doelgroep en kwalificeren

Doelgroep

De training is geschikt voor iedereen die betaald of vrijwillig werkt met kinderen en specifiek voor leerkrachten, pedagogisch werkers in de kinder- en gastouderopvang. MBO 3 werk- en denkniveau. Indien MBO 2 is werkervaring met kinderen vereist.

Certificeringseisen

Module 1

  • Aanwezigheid in (virtueel) klaslokaal + eindbespreking casus

 

Bewijs van afronding

Na afronding van de training ontvang je van digitaal bewijs van deelname in je online leeromgeving.

Kosten

Training open inschrijving KIKI Kennisinstituut in virtueel klaslokaal of live:

 € 65,00 per persoon (BTW vrijstelling, CRKBO registratie)

Agenda met inschrijf mogelijkheid

*factuur ontvang je één week voor aanvang van de training.*training start bij minimaal 10 deelnemers.

 

Training in-company in het virtueel klaslokaal of live:

6 -11 deelnemers € 650,00 (BTW vrijstelling, CRKBO registratie) excl. reiskosten trainer

12 - 18 deelnemers € 750,00  (BTW vrijstelling, CRKBO registratie) excl. reiskosten trainer

Offerte op maat aanvragen

Jezelf verder blijven ontwikkelen?