Ja hoor, nog een label?
Het lijkt tegenwoordig alsof er met 50 % van de kinderen op de groep of in de klas iets mis is. Kinderen krijgen steeds meer labels opgeplakt. We leven in een maatschappij waarin ouders veel van zichzelf en hun kinderen verwachten. Dat is ook logisch; we leven in een wereld vol met kansen en keuzes. Een individueel mensenleven is voor ons een project geworden waarin we succes willen behalen. Kinderen worden gezien als een verlengstuk van het succesvolle leven.
Het begint al vroeg; de groeicurves van het kind worden onderling vergeleken door sommige ouders, die niets liever willen dan dat hun kind op z’n minst ‘normaal’ is. Het lijkt dat de bandbreedte van wat als ‘normaal’ wordt beschouwd is versmald; afwijkingen van het gemiddelde lijken steeds minder te worden getolereerd. Wanneer een kind niet geheel voldoet, kan het ‘storende’ gedrag te snel worden afgedaan als een stoornis aan de kant van het kind, dan hoeven ouders/verzorgers namelijk niet naar zichzelf te kijken, naar hun verwachtingen, onzekerheden en ergernissen. Die zeggen namelijk slechts iets over de ouders/verzorger en dat zou betekenen dat ze zelf iets moeten veranderen om te zorgen dat het kind echt zichzelf kan zijn in deze wereld.
Als pedagogisch professional moet je beseffen dat kinderen met een diagnose nog steeds ‘normale’ kinderen zijn. Hun gedrag wijkt in sommige situaties misschien wat af, maar verder is het een volkomen normaal kind. Het krijgen van een diagnose kan belangrijk zijn, want deze geeft toegang tot behandeling, die ervoor zorgt dat het kind nog vaker normaal zal zijn. In deze training aandacht voor het labelen van kinderen en het omgaan met kinderen met een label.
Studiebelasting
Totaal 3 uur
Bijeenkomsten
Intervisie
Online leeromgeving
Begeleiding en ondersteuning
Leerdoelen
Kennis over gedragskenmerken herkennen bij kinderen
Waarom het soms nodig is een kind te labelen
Omgaan met ouders met een gelabeld kind
Resultaat
Na het volgen van deze training ben je aan het denken gezet over het label van een kind en kijk je verder na het label!"
Opbouw
Module: (Virtueel) klaslokaal
Ja hoor, nog een label!
- Theorie
- Koppeling naar de praktijk
- Casusbesprekingen
Online leeromgeving
Hand - out
- Bewijs van deelname
Doelgroep en kwalificeren
Doelgroep
De training is geschikt voor iedereen die betaald of vrijwillig werkt met kinderen en specifiek voor leerkrachten, pedagogisch werkers in de kinder- en gastouderopvang. MBO 3 werk- en denkniveau. Indien MBO 2 is werkervaring met kinderen vereist.
Certificeringseisen
Module 1
- Aanwezigheid in (virtueel) klaslokaal + eindbespreking casus
Bewijs van afronding
Na afronding van de training ontvang je een digitaal bewijs van deelname in je online leeromgeving.
Kosten
Training open inschrijving KIKI Kennisinstituut in virtueel klaslokaal of live:
€ 65,00 per persoon (BTW vrijstelling, CRKBO registratie)
Agenda met inschrijf mogelijkheid
*factuur ontvang je één week voor aanvang van de training.*training start bij minimaal 10 deelnemers.
Training in-company in het virtueel klaslokaal of live:
6 -11 deelnemers € 650,00 (BTW vrijstelling, CRKBO registratie) excl. reiskosten trainer
12 - 18 deelnemers € 750,00 (BTW vrijstelling, CRKBO registratie) excl. reiskosten trainer