Het belang van interactievaardigheden
Kwalitatief goede kinderopvang is van onmisbaar belang voor het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen
Bij de geboorte van een baby is het gewicht van de hersenen ongeveer 25% van dat van een volwassene. Op tweejarige leeftijd is dat al 75%. Hersenen groeien in de jonge jaren het hardst van het lichaam. Kinderen die in een stimulerende omgeving opgroeien, krijgen beter ontwikkelde hersenen. Zwaardere hersenen met dikkere lagen en meer verbindingen. Hersenen zijn net planten met bloemen... ze bloeien, de bloemen die we verzorgen blijven bloeien, we snoeien bloemen weg en er zijn bloemen die verdorren door te weinig aandacht.
In hoeverre de pedagogische basisdoelen worden bereikt, hangt voor het grootste deel af van onze manier van communiceren met de kinderen. Hoe beter de interactie tussen de pedagogisch professional en de kinderen, hoe beter het welbevinden en de ontwikkeling van met name de jonge kinderen. Om kinderen goede emotionele en educatieve ondersteuning te bieden, is het belangrijk dat je de zes interactievaardigheden beheerst.
Basale interactievaardigheden
- Sensitieve responsiviteit
- Respect voor autonomie
- Structureren en grenzen stellen
Educatieve interactievaardigheden
- Praten en uitleggen
- Ontwikkelingsstimulering
- Begeleiden van interacties tussen kinderen
Je hebt niet alleen zelf interacties met kinderen, jij ondersteunt daarnaast ook de interacties tussen de kinderen onderling. Ben jij je bewust van jouw eigen pedagogisch handelen? En waar jij nog in kan ontwikkelen?
Studiebelasting
Totaal 8 uur, doorlooptijd 1 tot 6 maanden
Bijeenkomsten
Intervisie
Online leeromgeving
Begeleiding en ondersteuning
Leerdoelen
Inzicht in het pedagogisch handelen binnen de kinderopvang
Herkennen van de verschillende interactievaardigheden
Kennis van de verschillende interactievaardigheden
De interactievaardigheden toepassen in de praktijk
Resultaat
Als pedagogisch professional ben jij betrokken en mede- verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen binnen de kinderopvang. Na deze training ga jij nog bewuster de interactievaardigheden inzetten."
Opbouw
Module 1: (Virtueel) klaslokaal
Basale interactievaardigheden
- Inzicht in de theorie van de basale interactievaardigheden
- Casussen
Module 2: (Virtueel) klaslokaal
Educatieve interactievaardigheden
- Inzicht in de theorie van educatieve interactievaardigheden
- Casussen
Module 3: Online leeromgeving
Interactievaardigheden in de praktijk
- Theoretische verdieping
- Praktijkopdrachten
- Documentaires
Doelgroep en kwalificeren
Doelgroep
De training is geschikt voor iedereen die betaald of vrijwillig werkt met kinderen en specifiek voor leerkrachten, pedagogisch werkers in de kinder- en gastouderopvang.
MBO 3 werk- en denkniveau. Indien MBO 2 is ervaring met kinderen vereist.
Certificeringseisen
Module 1 en 2
- Aanwezigheid in (virtueel) klaslokaal + eindbespreking casus
Module 3
- Voldoende beoordeelde opdrachten in het portfolio. De vragen zijn gericht op het toepassen van het geleerde in de praktijk. Zodat de deelnemer de geleerde kennis kan toepassen in de praktijk.
Certificering
Na afronding van een module wordt een persoonsgeboden bewijs van afronding verstrekt (3 modules, 3 x bewijs van afronding). Bewijs van afronding van de modules zijn persoonsgebonden. Tevens wordt er een bewijs van deelname aan de training uitgereikt als aan de certificeringseisen is voldaan.
Kosten
Training in virtueel klaslokaal of live:
€ 150,00 per persoon (BTW vrijstelling, CRKBO registratie)
Agenda met inschrijf mogelijkheid
*factuur ontvang je per mail voor aanvang van de training.*training start bij minimaal 10 deelnemers
Training in-company in het virtueel klaslokaal of live: