De gevaren van stoornisdenken
"Wat is gewoon en wat is bijzonder? Als ik hier zo over nadenk, schiet mij gelijk het beeld van Harry Potter te binnen. Hij kan iets wat alle andere kinderen niet kunnen. Hij kan toveren, vliegen, onzichtbaar worden en met slangen praten. Dat is bijzonder toch? Maar bij het pleeggezin waar hij woonde, kwam hij heel vaak in de problemen en moest hij in de kast slapen. Vader en moeder Duffeling vonden Harry lastig - hij ontregelde het hele gezin. Ik vraag me af of het niet andersom was. Dat vader en moeder Duffeling hem ontregelden. Bijzonder kan fijn zijn en ook heel lastig. Soms ben je bijzonder, maar meestal vindt iemand jou (bijzonder) lastig." - Ron Baars
Het lijkt wel of ieder kind tegenwoordig een stoornis heeft. Of zien we te snel problemen? Dat is waar we deze training met elkaar over in gesprek gaan.
Het is een goede zaak dat problemen sneller ontdekt worden dan vroeger. Alleen heeft dit ook een keerzijde. We plakken soms te snel labels op kinderen, ook als dat helemaal niet nodig is. Het label wordt een stuk van de identiteit van het kind. Veel factoren rondom het kind zorgen ervoor of een kind als ‘normaal’, 'lastig' of ‘bijzonder'’ gezien wordt.
Stoornissen leggen ‘de schuld’ en 'de oplossing' allebei eenzijdig bij de 'gestoorde’ of 'gelabelde’, in dit geval het kind. De vragen die je jezelf zou kunnen stellen, zijn: waarom heb ik last van dit gedrag? Hoe kan ik dit kind helpen?
In deze training krijgen pedagogisch professionalsen leerkrachten inzicht in de visie van Ron Baars over stoornisdenken en gaan we met elkaar in gesprek. We bespreken praktijkervaringen en systemische casussen.
Studiebelasting
Totaal 3 uur
Bijeenkomsten
Intervisie
Online leeromgeving
Begeleiding en ondersteuning
Leerdoelen
Kennis van 'stoornisdenken'
Wat wil een kind bewust of onbewust laten zien met zijn gedrag?
Verder kijken dan gedrag door middel van inzicht in het systeem van het kind
Visie over stoornisdenken van Ron Baars
Resultaat
Deze training heeft je aan het denken gezet over stoornisdenken. Je kijkt nu verder dan het opgeplakte label.
Opbouw
Module: (Virtueel) klaslokaal
Ja hoor, nog een label!
- Theorie
- Koppeling naar de praktijk
- Casusbesprekingen
Online leeromgeving
Hand - out
- Bewijs van deelname
Doelgroep en kwalificeren
Doelgroep
De training is geschikt voor iedereen die betaald of vrijwillig werkt met kinderen en specifiek voor leerkrachten, pedagogisch werkers in de kinder- en gastouderopvang. MBO 3 werk- en denkniveau. Indien MBO 2 is werkervaring met kinderen vereist.
Certificeringseisen
Module 1
- Aanwezigheid in (virtueel) klaslokaal + eindbespreking casus
Bewijs van afronding
Na afronding van de training ontvang je een digitaal bewijs van deelname in je online leeromgeving.
Kosten
Training open inschrijving KIKI Kennisinstituut in virtueel klaslokaal of live:
€ 65,00 per persoon (BTW vrijstelling, CRKBO registratie)
Agenda met inschrijf mogelijkheid
*factuur ontvang je één week voor aanvang van de training.*training start bij minimaal 10 deelnemers.
Training in-company in het virtueel klaslokaal of live:
6 -11 deelnemers € 650,00 (BTW vrijstelling, CRKBO registratie) excl. reiskosten trainer
12 - 18 deelnemers € 750,00 (BTW vrijstelling, CRKBO registratie) excl. reiskosten trainer